donderdag 10 juni 2010

ZIEN IS KENNEN Gistermiddag heb ik geroeid in de regen. We roeiden een rondje om IJlst. De vogels lijken bij regenweer wel enorm in hun sas. Je hoort ze overal. Dankzij kenners aan boord leer ik langzaam wat nieuwe vogelnamen. De rietzanger, de karekiet en de bruine kiekendief. We legden de boot even stil, midden op het water om van al de geluiden te genieten.Toen hoorden we hoog in de bomen opeens de koekoek. "Weet je dat Mozart een pesthekel had aan de koekoek?" zei de stuurvrouw. "Het is namelijk nèt geen terts." Toen ik thuis kwam heb ik de koekoek opgezocht op de mooie site van de vogelbescherming. Je kunt daar alles over vogels lezen, en vervolgens het geluid beluisteren. Vroeger zocht ik alles op in het zakdetermineerboek met de meestelijke titel  "Zien is kennen" met linnen kaft en met het grappige bruine sluitbandje met drukknoop. Het is een heel oud familiestuk (1937) maar nog steeds handig. Nu ik het uit de kast haal valt het me op hoe prachtig de illustraties zijn van Rein Stuurman.

8 opmerkingen:

  1. uhm, even een vraagje aan de expert: paars + groen is toch bruin?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou.... ik zou eerder denken aan een vreemd soort grijs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toelichting: Omdat er meer blauw dan rood in zit.
    Het is in ieder geval een tertiaire kleur: paars en groen zijn secundaire kleuren, want:
    rood + blauw = paars
    geel + blauw = groen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bedoel je de stijlfiguur of de aandoening?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heeft iemand voor mij het isbn nummer van "Welke vogel is dat?"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. maar natuurlijk:
    ISBN 9003 93110.0
    origineel verschenen onde de titel:
    "Welcher Vogel ist das?"
    auteurs: W.Cerny en K.Drchal
    In het Nederlands bewerkt door Dr.M.A.IJsseling
    Thieme Zutphen

    BeantwoordenVerwijderen