dinsdag 14 december 2010


STENDHAL MOMENT: OVERROMPELD WORDEN DOOR SCHOONHEID VAN KUNST

Ik keek naar het AVRO-programma Opium. Daar werd aandacht gegeven aan het Stendhal-moment. Het kwam me vaag bekend voor (had een keer op de radio gehoord dat de ANWB soms Nederlanders terug moest halen uit Florence) dus zocht ik het even op:

Het Stendhal-syndroom is een psychische aandoening die optreedt als iemand volledig overrompeld wordt door de schoonheid van kunst. Lichamelijke verschijnselen zijn een versnelde hartslag, duizeligheid, verwarring en flauwvallen. De aandoening is genoemd naar de 19e-eeuwse Franse schrijver Stendhal , die in zijn werk gedetailleerd beschreef hoe hij in 1817 tijdens een bezoek aan Florence emotioneel werd aangegrepen door het artistieke karakter van de stad. Er zijn door de jaren heen meerdere gevallen bekend van toeristen die duizelig worden of flauwvallen bij het aanschouwen van kunst in Florence, met name in het Uffizi-museum.


Beeld: Bernadino Luini 1480-1532

4 opmerkingen:

  1. Het komt ook in Venetie voor, die aandoening. Bij ons in het dorp niet, voor zover ik weet, zelfs niet in mijn straat. Wanneer gaan we, An, met ons roode sportwaagentje naar Florence? Onze valiezen kunnen buiten op het kofferdeksel. En voor het uitlaaden krijgen we wel hulp.....
    Elsbeth van der Spek
    Via B. Luini 11
    Seregno

    BeantwoordenVerwijderen
  2. EVDS, je hebt toch wel een fiat 500 hoop ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Arjen, weet je dat wij ooit een echte originele hadden, in 1984 denk ik, hij was tòèn al oud. En met een Cinquecento maakten een vriendin en ik ook onze "intocht" in de stad, dankzij de lift van een vriend: op de achterbank lagen onze rugzakken, die was toen meteen vol (...)en Hanneke zat op mijn schoot, haar hoofd stak iets boven het open dak uit. Met ons eigen autootje reden we een keer naar Milaan, een bevriend NLs stel 8erin, augustus, 35 graden. Nooit zullen ze deze tocht vergeten.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig! Ik ben jaloers. Ik verbaas me tijdens de vakanties er vaak over hoeveel er in Italie nog rond rijden.

    Laat je Anneke, als jullie dan toch gaan, ook de Crete zien?

    BeantwoordenVerwijderen