zaterdag 19 februari 2011


OVER PERCEPTIE

Gisteren heb ik een dag modelschilderles gehad in Eenrum van de schilders Theo Onnes en Ankie Sonnenschein. Wat me het meest bij is gebleven is de beleving van het kijken: het denken, de intuïtie, en de observatie gaan voortdurend hand in hand.

In zijn boek: "Visual art and perception" schrijft de psycholoog Rudolf Arnheim hierover

"All perceiving is also thinking, all reasoning is also intuition, all observation is also invention".

Dit geldt voor de maker en voor de kijker.



Beeld: Marcel Schellekens

9 opmerkingen:

  1. Ik heb bovenstaande quote nu een paar keer gelezen, maar wat bedoel meneer Arnheim nu precies?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is alleen voor mensen die drie dingen tegelijk kunnen....
    a

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maakt hij niet een vergelijkbaar punt als Nietzsche met zijn: Er is geen (objectieve) waarheid, er is alleen perceptie? Ofwel, alle kennis is gebonden aan een perspectief? En dus, zoals Arnheim zegt: observatie is per definitie persoons/perspectief gebonden (dus uitvinden, denken en intuitie)?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las het als: perception, invention, reason en intuition zijn allen vormen van cognitie. In mijn ogen zou je de zin kunnen lezen als een waarschuwing tegen ongegronde discretisering of model-making van cognitieve processen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou moeten we niet vergeten naar dit mooie schilderij te kijken!
    a

    BeantwoordenVerwijderen
  6. welk schilderij? Ik zie een waarheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik zie een schilderij van een meiske die bijna de (ja, de) waarheid ontdekt. Ze kan nu elk moment verheugd omhoog kijken en roepen: 'eureka!'

    BeantwoordenVerwijderen
  8. waarschijnlijk roept ze: ik heb een ladder!

    BeantwoordenVerwijderen